تبلیغات
به ddddd12 خوش آمدید - نقد نظریه اعجاز عددی قرآن

ادبی ؛ اجتماعی ؛ فرهنگی ؛ علمی

جستجو درعناوین

 

نقد نظریه اعجاز عددی قرآن

نام کتاب : اعجاز عددی و نظم ریاضی در قرآن

فهرست
نام صفحه : اعجاز عددى ونظم ریاضى قرآن
متن صفحه :

23 سال پیش شیمیدانى مصرى به نام دكتر رشاد خلیفه كه در امریكا اقامت داشت ,پس از سه سال كار مداوم و استفاده از كامپیوتر! ادعا نمود كه نظم حیرت انگیزى رادر قرآن كشف نموده است . ایشان گفت : تعداد تكرار حروف و كلمات در قرآن ,كاملا سنجیده و حساب شده است و از تناسب و نـظمى شگفت انگیز حكایت مى كند و نتیجه گرفت كه چون هیچ مؤلف و نویسنده اى نمى تواند در ضـمـن نـگـارش كـتاب , مراعات تعداد تكرار حروف و كلمات خود را نموده و نظمى خاص در میان آنها تعبیه كند, پس این ویژگى خاص قرآن بوده و وجهى از وجوه اعجاز آن به شمارمى رود. اولین مثال ایشان براى اثبات ادعایش , حروف مقطعه قرآن بود كه مدعى شد راز و رمز این حروف اسرارآمیز را كشف كرده است . ایـشـان گفت تكرار حروف مقطعه در سوره مربوطه , بیش از تكرار حروف دیگر است و نیز معدل تكرار این حروف نسبت به مجموع حروف سوره خاص , بیش از معدل تكرار این حروف درسورهاى دیگر است . هـمـچنین در هر یك از 29 سوره اى كه در افتتاح آن , حروف مقطعه آمده است , مجموع تعداد آن حـرف یا حروف در آن سوره دقیقا و بدون استثنا مضرب 19 مى باشد و مطالب دیگرى از این دست كه در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت . بـا اعـلان ایـن خبر و پخش آن توسط رسانه هاى گروهى و جرائد آن روز, این موضوع به گونه اى غیرمنتظره در همه جا صدا نمود و موجى از شادى و شعف در میان مسلمانان برانگیخت . راقـم ایـن سـطـور نیز آن روز از جمله كسانى بود كه از خوشحالى در پوست خود نمى گنجید و مى پنداشت كه مسلمین سنگرى بسیار قوى در برابرملحدین گشوده اند. انـتشار این خبر در میان روشنفكران كشورهاى اسلامى , نه تنها موجب شعف وشادى بلكه موجب آن شـد تـا بـسـیـارى از آنـهـا خود به میدان آمده و با آمارگیرى ازتعداد حروف و كلمات قرآن , پـرده هاى دیگرى از اسرار و رموز این كتاب آسمانى رابرملا سازند! البته از این عده , جمعى بعد از مدتى سرگردانى و راه به جایى نبردن ,دست از كار كشیدند. اما گروهى دیگر كه اعتقادى راسختر به اعجاز قرآن داشتند, به این كاوش ادامه دادند و مقالات و تـالـیـفـاتى نیز منتشر كردند كه در مقام نقد یكایك آنها نیستیم بلكه در این مقاله درصدد آنیم تا اثـبات كنیم , این جریان , انحرافى بوده وكسانى كه در این وادى افتادند, جز سرگردانى و ناكامى چیزى عائدشان نشد واشكالات نقضى و حلى فراوانى بر دعاوى آنها وارد است . قـبـلا متذكر شویم كه ایشان اولین نفر در این وادى نبوده و ردپاى این فكر در كتاب ((الاتقان فى علوم القرآن )) سیوطى نیز دیده مى شود. (2/112).اسـاسـا بـایـد بـبینیم قرآن خود را چگونه معرفى كرده است , پیشوایان معصوم ما قرآن را چـگونه معرفى كرده اند! آیا آن را كتابى اسرارآمیز, معماگونه , عجیب و غریب وصف نموده اند و یا آن را كتابى روشن و پرمحتوى خوانده اند؟ . حـقیقت آن است كه قرآن خود را كتاب هدایت و رستگارى مى داند و پیوسته ما را به تلاوت و تدبر در خود دعوت مى كند. قـرآن مـا را بـه تماشاى حروف و كلمات خوددعوت نمى كند, بلكه همواره ما را به قرائت و تدبر و توجه به هشدارهاى خودفرامى خواند. قرآن خود را احسن الحدیث مى خواند كه باز جنبه معنایى آن مد نظراست نه ساختار لفظى آن , لذا بعد از آن مى فرماید:. ((تـقـشـعـر مـنه جلود الذین یخشون ربهم ثم تلین جلودهم و قلوبهم الى ذكر اللّه ذلك هدى اللّه یهدى به من یشا)) (23/39).

برای دستیابی به متن تفصیلی به سی دی قرآنی مبین مراجعه فرمایید


ddddd12.mihanblog.com